Menu

#sjekkdeg

Sjekkdeg skal motivere unge kvinner til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft. Tallene på unge kvinner som sjekker seg har sunket dramatisk fram til 2015. Samtidig har tilfellene av livmorhalskreft økt.

Thea Steen var initiativtakeren bak #sjekkdeg-kampanjen. Hun fikk selv livmorhalskreft i ung alder, og har siden da engasjert seg for å få unge jenter til å ta celleprøven.


Siden oppstart i 2015 har #sjekkdeg-kampanjen fått enorm spredning. Hashtagen #sjekkdeg har over 5,5 millioner sidevisninger, 1,2 millioner har sett kampanjefilmene og 36 prosent av befolkningen fikk kjennskap til kampanjen. Kampanjen ga effekt: 6500 flere kvinner sjekket seg for celleforandringer, dette er historisk oppmøte.


I april 2016 mottok Thea Steen Kreftforeningens hederspris for sin innsats for kreftsaken. Thea gikk bort i sommer. Familien har opprettet et minnefond i Theas navn, der målet er å fortsette arbeidet med å få unge kvinner til å ta celleprøver, og gi dem gode fremtidsmuligheter


#sjekkdeg II lanseres 9. september 2016. Selv om man oppnådde mye i fjor, er det fremdeles en lang vei å gå for nå målet om en dekningsgrad på 80 prosent. Fortsatt dropper over 75.000 jenter (i aldersgruppen 25 til 29 år) celleprøve hvert tredje år.